Antwerpen
DP World is één van de belangrijkste terminaluitbaters ter wereld. In België baat DP World de Antwerp Gateway terminal uit. Dat is één van de grootste containerterminals in de haven van Antwerpen, gelegen aan het Deurganckdok.
Al sinds de opstart van de terminal waren er plannen om een nieuw gebouw te zetten. Vandaag bouwt Groep Van Roey het nieuwe Operations kantoor (OPS) voor DP World en een loopbrug over de spoorweg alsook een trappentoren aan de zijde van de parking. Het oude kantoor maakt plaats voor extra containercapaciteit: er worden bijna 1.000 grondslots bij gecreëerd.
Bijzonder aan dit project is de locatie. Het gebouw moet geplaatst worden over de aan- en afvoerroute van vrachtwagens die containers transporteren naar de rest van België en andere West- Europese landen. Het kan gaan om 400 vrachtwagenbewegingen per uur. Bovendien bevinden er zich boven de werfzone ook hoogspanningslijnen van Elia die rechtstreeks vanuit de kerncentrale van Doel komen en het HS-net van heel Europa voeden. Gevolg is dat er geen torenkraan geplaatst kan worden in deze zone. Van Roey lost dit op met innovatieve hijsprocedures waardoor de werken toch vlot uitgevoerd kunnen worden. De aannemer zal tijdens de volledige duur van de werken, dagelijks rekening moeten houden met deze logistieke uitdagingen. Daarnaast kent dit project ook een technische hoogstandje: de montage van een 85 meter lange voetgangersbrug van twee verdiepingen die rust op één steunpunt. Deze voetgangersbrug wordt gemonteerd over een belangrijke spoorlijn die door de haven zelf loopt. De uitdagingen wordt mooi verwoord door de projectmanager bij DP World Antwerp, Mathieu Roels: “Het gaat dan ook om een unieke site. Het gebouw wordt als het ware neergezet op een bijna onbereikbare, maar tegelijk heel zichtbare plaats.”
Het complex krijgt een futuristische look en wordt volledig uit glas opgetrokken met subtiel verspringende lagen. Die lagen zijn een knipoog naar de activiteiten van DP World Antwerp: het stapelen van goederen. Elke laag krijgt geïntegreerde verlichting, waardoor het totaalplaatje ook ’s avonds en ‘s nachts een herkenbaar baken zal vormen.
Op het gelijkvloers van het kantoorgebouw komen de voorzieningen voor de havenarbeiders zoals een refter en kleedkamers met lockerruimtes en sanitair. Op de hogere verdiepingen worden de kantoren voor de bedienden en directie geïnstalleerd. Het kantoor zal het kloppend hart van de terminal worden. Van Roey staat in voor het lot ruwbouw, wind -en waterdichting .
Het nieuwe operations gebouw maakt deel uit van het driejarig investeringsplan van DP World Antwerp om de containercapaciteit op te trekken in de Waaslandhaven. Dat plan is goed voor zo’n 200 miljoen euro. De werken gingen eind 2019 van start en zullen een tweetal jaren duren.
Meer lezen?
Copyright beelden